Häxmamman i Jämtland med sitt vimsiga & stickiga liv

Alla inlägg den 3 september 2008

Av Häxmamman med - 3 september 2008 09:38


Ikväll åker jag tillbaka till sjukhuset, jag hoppas att jag får åka hem på fredag igen, det beror väl vad de kommer fram till om min dåliga aptit och sömnbristen...


Men jag tordes att ta 1 sömntablett igår men vi en fruktansvärd ångest för det men jag lyckades att hålla mig i skinnet och stävja den.


Men klockan gick och gick och jag gäspade av tröttheten men inget mer hände så jag tror kl var vid två innan jag somnade, som tur har jag tagit ledigt åt den yngste sonen för att umgås innan jag far tillbaka till sjukhuset så vi sov till halv 9...



Men som sagt allt är bättre än vad det var när jag första dagen for till sjukhuset så jag tycker dessa ord är så passande


Av Häxmamman med - 3 september 2008 09:06


Jag som är en Ångermanländs Jämtlänning och har bott i Jämtland i 30 år i princip utom för lite flyttningar tillbaka till Ångermanland hit och dit innan jag förstod att jag skulle vara denna sur jämte som jag har fått reda på varför det kallas så...


Det är inte för att vi är sura!!! Som många tror, utan här är en förklaring som många kommit med

"Det hävdas att surjämte kommer från forbönderna. Deras blöta (sura) vadmalskläder, efter handelsfärderna i släde. Det här är en förklaring som jag hört för många herrans år sedan, säger Siri, som trots utvandringen till Uppsala känner sig som äkta jämtska. Uttrycket surjämte myntades när de jämtländska forbönderna åkte söderut med ripor och renkött och annat säljbart, klädda i sina grova vadmalskläder. Ju längre söderut de kom, ju mer medfarna och blöta blev deras kläder av snön. Och då var det ju naturligt att det hette att surjämtarna kom. Uttrycket har alltså inget att göra med jämtarnas lynne...


Men nu till rubriken, tror jag på vårt sjöodjur???


Nej,ja,nej,ja...


Mitt realistiska jag tror inte på det men samtidigt hur realistisk är jag för nog tror jag lite på det...


Jag vill gärna se det i verkligheten om det finns...

Presentation

Här läser ni om en 6-barns Häxmamma där livet verkligen gått upp & ner med trassel av garn & stickningar.

Startblogg

Startblogg.se
Visitkort till bloggen

Fråga mig

20 besvarade frågor

Omröstning

Tycker ni om musik på blogg, hemsidor?
 Ja
 Nej
 Kanske

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Musik

Bloglovin1

Gratis godis


Skapa flashcards