Häxmamman i Jämtland med sitt vimsiga & stickiga liv

Alla inlägg den 18 februari 2008

Av Häxmamman med - 18 februari 2008 20:34






 Jag bev nöjd, bara det har torkat nu så ska jag skicka iväg allt jag gjort det kanske blir i övermorgon...


Jag får känna mig nöjd.

 


"Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dig ser

glöm bort bekymmer och besvär"

 

Godnatt alla min vänner där ute i rymden


Av Häxmamman med - 18 februari 2008 19:56



Var inne på en av mina favoritbloggar och läste då hennes historia om hennes mormor och då kände jag att jag ville berätta lite om min morfar.




Min morfar levde de sista 9 åren på lånad tid som egentligen var nog kanske omöjlig för många, år 1991 var ett sorgens år för oss alla men det var nog inget i jämfört det med hur min morfar kände det.

Först gick min mormor bort, sedan bara månader efter så dog hans svåger som många ggr träffade och på det så dog hans bror på sommaren samma år, jag tror det blev 3 på 4 månader.


 

"Morfar, elden står i symbol till att du sade från början att du inte tyckte om att man for och tände ljus vid gravarna förrän mormor dog, men du sade att det var bara för att "Hon skulle kunna läsa tidningen".

Men jag mins så väl hur du tyckte att pynt det var inget för dig men vem var det som bråkade sig och lyckades att få sin vilja igenom med den där lilla julgranen du klädde varje jul till mormor.

Det blev protester men du vann över de som protesterad.

Egentligen förstår jag inte vad de protesterade över för det är ju så vid var och varannan grav idag...





Jag var i princip uppvuxen hos min mormor och morfar, alla lov somkunde tänkas kan och vi firade i princip alla högtidsdagar tillsammans åtmindstonde de sista tio åren firade vi alla dessa dagar tillsammans.


Min familj, morfar och min yngsta morbror de var underbar 10 år som vi har många fina minnen från.




Men det året som nu var så sorgsen så talade min morfar om för mig att han hade så svårt att äta för han hade så stora sår på tungan och det här var kanske vid vårkanten, Maj för vi var nere i B och det var varmt ute men hans bror var inte död än.



Jag tittade i hans munoch sade till han att han måste ringa dr, han gjorde det dagen efter och de tog flera prover och inte allt för länge fick han vänta förrän han fick beskedet cancer i tungroten och halsen(tror jag).


Han fick läggas in i Umeå och när han ligger där så får han beskedet om sin bror och då trodde jag att det skulle vara slutet att orken inte skulle hålla för han.



Jag provade att ringa flera ggr men han hade stängt av tele, han talade om sedan att det var för att vara för sig själv och bearbeta allt som hänt...


Men min morfar kom hem och firade 9 jular till med oss vi fick honom på ytterliggare 9 års lånad tid.




Jag minns ända från barndomen att det var morfar som och cyklade runt äs med oss, det var han lärde oss åka skidor och lämnade oss på skidspåret, det var han som skulle ha oss att ro båten när vi skulle hämta nät och han skällde men inte argt och sade att man aldrig mer skulle få följa med men vem satt inte eller åkte inte efter han dagen efter *Ler*




Min morfar var väldigt väldigt social människa, vi gick på motionsbingo på H och vi for och fiskade, vi grillade korv, vi var på auktion, vi var alltid där det var folk och många av mina vänner minns min morfar med glädje och det gör att man känner ännu mer saknad.



Morfar fick problem att prata och äta p.g.a att de skar bort halva tungan på han och det gjorde att han drog sig för att åka någonstanns där det var folk.

Men morfar visste att jag var på styva linan och folk ställde sig och frågade mig vad morfar sa så brukade jag säga -Du får fråga han själv och det tyckte morfar var så bra svar för det var ju inget fel i huvudet på han...


Varför kan inte folk bara säga att -Du får ursäkta mig men jag hörde inte vad du sa kan du berätta igen! Nä då folk ska behandla folk som man inte förstår själv...





Mina barn frågade aldrig de höjde inte ens ögonbrynen, vi satt och åt med han och aldrig att någon ens funderade det var så bara.


Men som sagt det sista året s¨å kunde han inte äta så han fick en knapp opererad i magen och fick sondmat där.


Men han blev så sugen ibland på mat men så fort han åt så ströjde han sig.

Men vi kom på bara för att han skulle få smaken så mosade jag maten och han bara stoppade in i munnen och sedan spottade han ut det.



Vi kom på det när han ville att jag skulle köpa en stor semlebulle på Flodins bageri och han kunde inte äta så tog jag en mixer och det fungerade att få smak bara.




Men så var det den dagen han dog, det var en sådan sorg så jag gråter än idag för att jag saknar han så mycket.



Jag minns att jag jobbade helgen på ett gruppboende och då börjar man på fredag kl14 och går av måndag kl10 så man sover hela helgen...


Han ringde på fredagen och sade att han mådde inte så bra och han frågade om jag inte kunde komma, men jag svarade att jag inte kunde få tag i en ersättare så sent på kvällen.


På söndagmorgon ringer min älskade morbror och säger att morfar är så dålig så vi måste komma, jag ordnade snabbt ersättare och en av mina systrar kom och hämtade mig.





Det var så hemskt att se min kära morfar ligga där, min äldsta morbor B, min morbror M och min yngsta morbror H, min syster K och jag var där.

Jag och min syster har jobbat en längre tid inom vården och vi såg på morfar hur långt det var kvar och jag förbannar mig själv för att var medveten om sådana saker.


Men på måndag kväll tyckte de att vi skulle åka hem och vila oss för det var inte mer än 10 min till sjukhuset.



Vi vaknade vid 4 av en telesignal och vi förstod då alla vad som hänt eller händer. När vi kommer ut så är det som om allt gick emot oss, det var full snöstorm och det hade kommit jättemycket snö och på det så startade inte bilen.


Men vi lyckades till slut och när vi väl kom ner till sjukhuset så var det försent han hade lämnat oss, jag har aldrig sett min yngsta morbror så ledsen.

Jag kan än idag inte lyssna på låten Vem får nu se alla tårar i med Wilmer X utan att bli ledsen för min yngsta morbror lyssnade på den och sa inte så mycket på länge och jag gick upp till morfars rum, satt mig på hans säng och tryckte hans kudde mot mitt ansikte och grät högljud och snyftade och snörvlade.



Det är en stor saknad och de var 6 år sedan den 12 februari -01 min morfar somnade in och fick träffa mormor i himlen.




Jag vet att jag har träffat han många ggr efter detta och han får mig att skratta och vara glad. men mycket minnen som man saknar men är glad att man har


Min morfar tyckte mycket om dansmusik och så tyckte han att det var roligt att förvränga de låtar som " Man ska leva för varnadra" så sjöng han "Man ska veva för varandra"



Kram till dig morfar "Jinko" jag älskade och älskar dig/Ditt äldsta barnbarn




Av Häxmamman med - 18 februari 2008 10:02


 

Jaha, nu har det hänt igen det som är ett  fasanfulla som man kan tänka sig som man inte vill ska hända...


Nu var mannen från Norge men jag kunde ändå inte låta bli att skriva det jag har på hjärtat för när jag läste denna artikell så kom detta i mina tankar och det gäller fäder som kidnappar sina barn.


Flera barn kidnappas per år MEN ÄNDÅ så gifter sig kvinnor med män från andra länder och tänker -Det där händer inte mig det händer bara andra!


MEN hur stor chans är det inte att det händer?

Det är i och för sig en väldigt liten % i jämfört med de som inte gör det men då det händer är det så katastrofala följder för barnen eftersom de förstår inte vad som händer och för det mesta så ska de stackars barnen omvandlas från Svenskt barn till en helt annan religion och ett helt annat leverne än vad de har här...


och på det så sker den mesta omvandlingen med BARNAGA och med kort tid så förändras barnen.

Jag själv har ingen erfarenhet av det men jag har läst och jag har följt många barnöden för om mammorna kännder sig som dom gör hur kännder sig då inte barnen?


VARFÖR lär vi oss inte, nu är det inte bara svenska kvinnor det handlar om det handlar om alla vi som är uppvuxen utanför dessa människor religion och leverne.


MEN visst, charm har de, snygg för det mesta, låtsas vara gentlemen osv osv...

 Men är vi så TÖRSTIGA efter detta så vi inte kan leva med en man som inte kommer från dessa ställen av världen.


Nu ska man inte klanka ner på all dessa människor för det är deras tro och deras leverne och alla har vi olika uppväxt men jag anser att man kidnappar inte sitt barn.


Men samtidigt så måste jag även säga att de vill väl ha sina barn de med precis som vi i Sverige gör en skillsmässa så vill alla ha en del av sin vårdnad för de älskar barnet.

Så det kan även vara så MEN  vad som är problemet vad är det som gör att dessa män flyttar från sitt land är det för att de tycker att det är bättre leverne för de kan ju inte bara säga för att de ska bli dödade, torterad för hur kan de då ta dit sina barn helt plötsligt och framför allt varför åker man tillbaka till det land man kan bli dödad och torterad lite. Om det är så att mänen kommer hit med de premisserna då borde de väl förstå  att det leverne som barnet hade innan är bättre än det som de själv växte upp med för annars borde männen inte heller ha sökt sig till Sverige.


Något måste locka dom, är det bara avel de vill ha? De kan skapa barn och förtroende med kvinnorna och sedan när barnet kommit och vuxit upp till en viss ålder så de är i princip självgående och giftasduglig då tar de barnen och sticker...


Nä usch!

Nu skriver jag inget mer om detta för jag kan hålla på hur länge som helsta tydligen...


Skickar kramar till mammorna  och barnen som har blivit drabbade




Presentation

Här läser ni om en 6-barns Häxmamma där livet verkligen gått upp & ner med trassel av garn & stickningar.

Startblogg

Startblogg.se
Visitkort till bloggen

Fråga mig

20 besvarade frågor

Omröstning

Tycker ni om musik på blogg, hemsidor?
 Ja
 Nej
 Kanske

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Musik

Bloglovin1

Gratis godis


Skapa flashcards