Häxmamman i Jämtland med sitt vimsiga & stickiga liv

Alla inlägg under februari 2008

Av Häxmamman med - 29 februari 2008 07:09


Allt är upp och ner nu, mitt hjärta är uppstressat för att det har varit mycket runt omkring mig och jag har fått Nitroglycerin vid de akuta behoven.

Min äldsta dotter bor i en annan del av Sverige men har blivit jättesjuk så jag tog hem henne och har fått henne inlagd på sjukhus i min hemstad och utlöste ytterliggare en snurr på mitt hjärta så jag fick kolla en x-tra gång.


Måste åka nu på morgonen igen för jag vill vara hos min dotter, jag har inte sovit på flera nätter och inte ätit riktigt och jag tror jag aldrig har gråtit så mycket som jag har gjort dessa 3 dagar.


Man älskar sina barn och man blir så rädd, jag bara kräktes, skakade och bara grät.

Nu vet jag att jag har fått henne till proffisionell hjälp och det känns underbart och det känns bra att ni mina cybervänner finns där.


Jag kom hem vid tolv inatt och tur så satt de vaken och väntade på mig så jag fick gråta den sista skvätten.


Ögonen är svullen och halsen torr och jag känner en sådan maktlös sorg men detta får jag och har jag inte visat min dotter, jo att jag är ledsen det kan man inte komma ifrån men att jag känner mig maktlös det får jag inte visa utan jag ska visa att allt går bra.


Jag till och med gick attack mot mina systrar och jag ber om ursäkt för det men jag är så rädd jag har aldrig sett något av mina barn så sjuk utom för de  som föddes sjuk.


Mina kära systrar, jag säger så mycket förlåt för mitt beteende men jag hoppas att ni förstår och att jag vill bara min dotter väl och det vet jag att ni vill med men just nu är det ju  färre vi är där just nu ju bättre är det.


Skriv ett sms och skicka kramar med det...


Kram

Av Häxmamman med - 27 februari 2008 23:31

Jag har inte varit så pigg de sista dagarna, i lördags blev det till slut ambulansfärd till sjukhuset för jag mådde inte så bra i mitt hjärta.

Jag har lika lång väg som denna trappa för att må bättre det tar ett tag innan jag kommer igen.


Allt är upp och ner, det är stress hit och dit, jag mår inte bra och så händer det saker som jag inte kan påverka och till slut så är hela karusellen igång och till slut så säger kroppen ifrån.


Men nu har jag fått Nitroglycerin som ska hjälpa vid akut behov och får se om  det visar sig annorlunda efter ultraljudet på hjärtat.


Jag har faktiskt inte ens tyckt att eller orkat stickat det har varit jobbigt för armarna och jag vill egentligen nog bara sova för den sömn jag har är inte mycket att skryta om.

Inatt sov jag ca: 2 tim och det tär ju på kroppen det med.

 Jag tänkte att jag skulle skriva redan igår men det har varit Östersund två ggr och i morgon är det igen och så har det hänt två saker som gör att jag måste lägga energi på så då blev det inget skrivet.


Jag kan tyvärr inte säga att jag känner mig piggare men nu är jag hemma igen och har då möjligheten att sitta vid datorn när barnen är på skolan och minstingen på dagis.


Mina flickor håller på att slå in alla paket som ska skickas det är bra många den här gången *Ler* det är skojigt...


Jag hann aldrig vara med på Fyrbarnsmammas röstning eftersom jag var på sjukhuset men tävlingen bästa pimpa sopskåpet

var det Elaina jag tänkte rösta på och de vann/Kram på er och grattis...


Jag har lång väg tillbaka och jag ska försöka att sova lite ikväll i alla fall och tack Pärlmudden för pulsvärmarna de var såååå fina..


Sedan vill jag tacka för alla fina hälsningar, ibland behöver man uppmuntran för att gå vidare och jag är bara så rädd att man en vacker dag har lämnat sina 6 barn och respektive och man vill ju leva sitt liv klart.


Mitt hjärta fick ett fel en defekt 1997 och sedan dess får jag ha så och det kommer aldrig att försvinna och så kommer jag att bli sjuk lite då och då och det känns inte så bra det ger mycket ångest.


Positivt tänkande vart tog det vägen?

Jo det har hänt positiva saker med har fått mina fina pulsvärmare, hemlispaket och så orkade jag gå på musikcafé igår och höra när min yngsta dotter sjöng och spelade piano.


Nä jag måste gå och lägga mig nuoch jag ska försöka in och läsa hos var och en i morgon kväll...


Kram på er alla

Av Häxmamman med - 23 februari 2008 04:39


Jag mår inte bra, det är värre än igår, jag orkar inget och jag svettas så jag badar i sängen.

Jag har ont i min blodpump och orken tryter, igår så höll jag på ramla ihop för benen bar mig inte.


Jag har fått så här många ggr men det känns värre än någonsin eller så är det för att man blir orolig för vad det är

Men jag tänkte bara om det är så att jag inte skriver på ett tag för jag skriver nästan varje dag och sedan har jag byten och hemliskompis men jag vill inte avslöja mig heller och jag har varit till Ö-sund 2 dagar i rad men jag har inte orkat gå på affärer.


Men min sambo ska följa mig nästa vecka, vi har nästan 10 mil till Ö-sund och om jag ligger inne på sjukhus så får han handla eller så ska min kompis in och då kanske hon kan handla.



Ni får väl hålla tummarna att jag slipper läggas in för mina barn har bla Musikcafé på skolan på onsdag och jag vill gå på det och snart är det sportlov...


Kram på er alla/Trötta Dockmamman

Av Häxmamman med - 22 februari 2008 06:52


Jag har fått den här från en av mina favoritbloggar bland stickbloggar,jag vill även tacka Pärlmuddensom är en jätteduktig tjej somstickar pulsvärmare med pärlor och de är så vackra så fast jag kan sticka själv så har jag beställt  besök här och se vad hon har att erbjuda och för de fina orden det värmer mitt hjärta.


Jag har flera som jag skulle vilja ge denna fina utmärkelse men jag sänder över den här till de som jag läser mest av de bloggar som inte är stickbloggar... Jag hade inte 10 men nio blev det...


Här är dom

* charlottas

* jaha ja

* katinka

* LIAM08THEA04

* LILLITH76

* LIVET FRÅN DEN LJUSA SIDAN

* Mina tankar och funderingar om ditt o datt

* TUSSEGUMMAN

* SISSI-MOR

* Loppido

Det finns många mer men jag valde de som jag just nu läser som mest annars blir det hur många som helst...


Ha en trevlig helg

*

Av Häxmamman med - 22 februari 2008 06:21

Jag har fått den här från en av mina favoritbloggar bland stickbloggar,jag vill även tacka Nina som är en jätteduktig tjej som just nu håller på att virka Barbapappafamiljen och sticka andra saker så besök här och se vad hon har att erbjuda och för de fina orden det värmer mitt hjärta.


Jag har flera som jag skulle vilja ge denna fina utmärkelse men jag sänder över den här till de som jag läser mest av stickbloggarna...


Här är dom

* Baktsjaur

* Nattugglan

* Ny blogg! Stickat Välkommen in i stickningens värld

* Strumpstickorna

* Stickfantasi

 * Stickat & virkat

* Pärlmudden

* Skapande hobby i olika skepnader

* Ny blogg! Garnmoster

*Ny blogg! MammaPhu stickar


Det finns många mer men jag valde de som jag just nu läser som mest annars blir det hur många som helst...


Ha en trevlig helg

Av Häxmamman med - 22 februari 2008 05:15

En natt av oro och en natt av kallsvett för att inte hjärta vill som jag.

Har kräkt slite men det är reaktionen på medicin och säkert mycket oro, var till dr igår igen och ska dit 2ggr nästa vecka.


De undersöker och gör tester och pratar blabla hela tiden och till slut så orkar jag inte, vill bara gå därifrån och sooovvvvaaa.


Fick åka bil igår med min vännina A och det var skönt att inte behöva dela plats med några pratande resenärer för det hade jag inte orkat, JO självlklart har man det men man säger bara så. Sist jag var till dr då att jag yngsta dotterns mp4 och det var så otroligt skönt att bara somna ifrån allt prat i bussen...


Nu tror man att alla mina migränattacker och synrubbningar kan ha samband med hjärtat !?

Men faktiskt så har ju tanken slagit mig själv för hjärtat protesterar mer när jag har migrän och det har konstaterats att det inte beror på stress heller.

MEN jag vill att det ska bli bra, det är inte så länge sedan jag satt här vid datorn och hade samma problem.



Nä, nu ska jag kika runt och läsa lite hos mina favoriter/Kram på er alla och var rädd om varandra nästa dag kanske inte är som du tror att den ska vara...



En hjälpande hand när något känns tungt en varm, mild röst som tröstar lugnt.
En vän jag alltid litar på bryr sig om tingen stora och små.
En ängel med uppdrag på vår jord vanliga människor som sprider goda ord.
Tack min ängel för att Du finns Du hjälper mig när jag inte minns,
stunder av glädje som suddats ur minnet när smärta och kaos gjort sorg i sinnet.
Det är Du som hjälper mig i balans hitta livet jag inte trodde fanns.
Vi kan alla vara en ängel och vän som kommer i tid, väntar inte till sen.
En människa som ger utan att fråga är ängeln som håller livslusten låga.

Av Häxmamman med - 21 februari 2008 07:29

Vi har en tant som vi lärt att känna sedan vi flyttade hit där vi bor idag och hon är å snäll mot barnen, jag föresten mot oss föräldrar med.


Hon kommer med paket till barnen men många är inte alls snäll mot henne för hon är f.d missbrukare och det är inte många som kan acceptera det.

Men jag vet att jag har vän för livet hos denna kvinna och att henne kan jag lita på för det som sägs mellan henne och mig det stannar hos oss...


Men hon har det väldigt skralltigt med tänderna, de är trasiga och det syns väl men vi som då träffar henne ofta tänker inte på det. Förut då höll hon alltid handen för munnen när honskrattade men det gör hon inte idag och det visar förtroende  tycker jag och det är jag glad för.


Men till saken, min son är väldigt väldigt kärvänlig och när jag frågade han om vi skulle ta och köpa en present till B för att vi får så mycket av henne så blev han eld och lågor.


Ja, men sa jag, vad ska vi köpa då?


-Nya tänder så hon kan äta bättre för hon har sagt att hon inte kan äta så bra.


*Fniss, fniss*


Det blev väldigt svårt att hålla sig för skratt.


-Jag frågade vart ska vi köpa dom för det kostar så mycket.


-Det finns nog på Ica, svarade sonen.


Kan man säga omtänksamhet, jag talade om för B och hon blev så glad över hans omtanke...


Kram på er alla, ha en omtanke till alla...

Av Häxmamman med - 20 februari 2008 12:41

 

Har kontakt med flera bloggare som jobbar inom vården, jag själv har oskå jobbat inom vården men idag är jag sjukpensionär men innan jag blev det så slutade jag inom vården för att jag tyckte det blev mer och mer omänskligt på vårdhemmen.




Inte att personalen blev otrevligare utan miljön för de äldre, till slut så tyckte jag mångt och mycket att det var en instution (finns många som tycker det).


Vad jag funderar över är vart tog mänskligheten vägen, vart tog respekten vägen för våra äldre.



idag så finns det få ställen där man ger den respekt och mänsklighet på vårdhen eller i samhället men på vårdhem kan ag ha en viss förståelse att där kan man många ggr inte påverka p.g.a besparningar från vår regering och kommuner.


Men ändå så vet jag att många äldre tappar sin personlighet och det sägs att de ska få ha så likt sin hemmiljö osv.



Hemmiljön är ok, men när det blir på tal om deras intrigritet så tas det mesta bort och på det viset mår varken personal eller vår äldre bra.


Det blir psykisk påfrestning av personalen för de kanske på kvällen ska hinna lägga mellan 10-15st och alla ska ha det vardaglia och samtidigt så sitter en tant i sin ensamhet och vill prata eller en farbror som vill spela lite kort och det är oftast att personalen hinner inte.




Då jag var liten och även idag så ser jag stort upp till de äldre, visst det finns äldre som kan vara ömse de med men hur det än är idag så är det både vuxna och barn som har tappat den respekten.


De skriker och hojtas på gatorna, de behandlas inte med respekt de kallas fula ord som jag inte vill ta i min mun.

 


När jag blir gammal tror jag nu inte att det finns den vård som finns idag för då har regeringen dragit in allt så då är det ättestupa tror jag.


Men vad ska vi göra för att öka mänskligheten för våra äldre, om barnen fick vara bland äldre oftare så tror jag det sker av sig självt.


När man gör studiebesök eller varför inte ha ett tema i skolan där man en dag i veckan besöker de äldre och kanske knyter en kontakt och barnen får spela kort med farbrorn eller lyssna på tanten som har säkert mycket att berätt om sitt liv för ca: 100 år sedan för sådant vet inte barn om för det är inget det berättas om.




När denna generation av äldre som finns idag så är det vår generation som sitter där på vårdhemmen och vad har vi att berätta till våra barnbarn och vad ska våra barn berätta för sina barn och barnbarn.


Jo om vi lyssnar och tar med oss av de äldres historia så finns det mycket att dela ut men ska vi följa vår historia och inte leva med de äldre inpå oss så är det bara data, tv osv som vi berättar för våra barn och barnbarn...


Hur många lämnar in sina äldre på vårdhemmet och för att de inte ska bli för jobbigt för den äldre generationen så tar man inte med sig barnen, men en liten stund kan de väl få följa med och på de viset får de även uppleva någo nyttigt säkert både för barnen och de äldre...




Skolan, inför en dag några timmar i veckan på skolan för det måste ju kunna räknas in i samhällskunskap och livskunskap och det bör nästan ske redan från ja, varför inte dagistidan...


För idag så är det inte så många som har äldre runt omkring sig, de flesta äldre är så pass unga så de jobbar eller så är de i himlen men på ett vårdhem finns det alltid dessa goa tanter och farbröder.


Det finns alltid någon på vårdhemmet där det finns pigga gamla tanter och farbröder som välkomnar ett barn eller ungdomar för någon timme eller bara ett besök.




Det behövs inte vara något stort utan läraren får ta sin del av ansvaret så personalen kan sköta sitt jobb...




Ja det var bara min tanke och mina ord/Ha det gott alla

Presentation

Här läser ni om en 6-barns Häxmamma där livet verkligen gått upp & ner med trassel av garn & stickningar.

Startblogg

Startblogg.se
Visitkort till bloggen

Fråga mig

20 besvarade frågor

Omröstning

Tycker ni om musik på blogg, hemsidor?
 Ja
 Nej
 Kanske

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Musik

Bloglovin1

Gratis godis


Skapa flashcards